Monday, November 26, 2007


Ostatni Indiana Jones

Niedawno pisałem o Cizia Zyke pisarzu z niezwykle barwną przeszłością (także kryminalną, jak słusznie zwrócił mi uwagę jeden z czytelników tego bloga). Gość przyjechał do Lublina, rozmawiał z moim redakcyjnym kolega Waldkiem Suliszem, a ja pozwoliłem sobie przedrukować ten wywiad z Dziennika Wschodniego

Ostatni Indiana Jones

Rozmowa z Cizia Zyke, pisarzem, legionistą i właścicielem nielegalnych kasyn

Kim pan jest?

- Synem Greczynki i francuskiego podróżnika oraz legionisty. Urodziłem się w 1949 roku, w Taroudant w Maroku. Kiedy miałem 14 lat zrozumiałem, że życie jest bardzo krótkie. Wiedziałem, że chcę spróbować wszystkich przyjemności, jakie ono niesie i zacząłem ich szukać. Wcześnie zacząłem też odnajdywać różne smaki wolności. Od zakazów, reżimu, rodziców, szkolnego rygoru.


I wtedy zaczęła się szalona przygoda?

- Wyrzucano mnie ze wszystkich szkół. Dwukrotnie zostałem skazany na pobyt w Fort du Ha, dawnym więzieniu w Bordeaux. Zaciągnąłem się do Legii Cudzoziemskiej, ale po trzech miesiącach wydalono mnie z jednostki.


Potem pojechał pan do Ameryki Południowej?

- Byłem właścicielem nocnego klubu w Buenos Aires. Rzeźbiarzem i dekoratorem wnętrz w Ekwadorze. Archeologiem i przemytnikiem dzieł sztuki prekolumbijskiej w Peru.


Był pan też właścicielem nielegalnych kasyn?

- Pobito mnie tam kijami baseballowymi. Cudem przeżyłem, ale jestem wdzięczny moim oprawcom, bo zaszła we mnie zmiana. Podjąłem decyzję - koniec z życiem w wielkich miastach. Zacząłem przemycać ciężarówki, robiłem szalone rajdy przez Saharę.


Jak trafił pan do Polski?

- W Polsce wydawano moje książki: "Złoto”, "Saharę”, "Parodię” i "Gorączkę”. Potem zadzwoniła do mnie Magda Omiljanowicz, dziewczyna z Polski. Powiedziała, że choć nie ma pieniędzy ani wydawnictwa, chce zostać moim wydawcą.

Przywozicie nową książkę do Lublina?

- W październiku książka "Tuan” weszła na rynek. Dodam, że okładkę projektował Max Skrzeczkowski z Kazimierza nad Wisłą.

Okładki polskiego wydania "Tuana" ze strony Merlin.pl

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home